Kjolur highland track - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Louis & Magda Vannueten-Wouters - WaarBenJij.nu Kjolur highland track - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Louis & Magda Vannueten-Wouters - WaarBenJij.nu

Kjolur highland track

Door: Magda

Blijf op de hoogte en volg Louis & Magda

31 Augustus 2018 | IJsland, Geysir

Vrijdag 31 augustus in IJsland.
Vandaag zijn we gestart met het doorkruisen van het eiland van noord naar zuid via een oude paardenroute namelijk de Kjolurroute.

Zonder 4x4 is deze weg verboden terrein. De weg loopt tussen twee gletsjers en de hoogvlakte bestaat uit woestijnvlakten bedekt met zwerfstenen, lavastromen en toendra.

Wij zijn behoorlijk door elkaar geschud op deze route. Schitterende vergezichten die niet in een foto passen.

We hebben al aan de voet van een vulkaan overnacht maar vandaag hebben we letterlijk op zijn top een warmwaterbad genomen en zijn hete adem gevoeld. Overal stijgt de stoom op en borrelt het hete water uit de grond. Het ruikt er naar zwavel.

We hebben gebruik gemaakt van de kleine buitenpool om te relaxen in het warme water maar eerst een wandeling. Overal wordt gewaarschuwd om je hand niet in het water te steken en wat is het eerste dat Louis wil doen?? Inderdaad ik schrik en roep niet doen.... te laat. Het water heeft een temperatuur tussen 80 en 100 graden C.
Op de plaats waar Louis zijn experiment uitvoert nog zo'n 30 graden.
Hij heeft geluk gehad.

Het is 6 graden en er waait een stevige koude wind toch gaan we baden.
Kleedhokjes zijn er niet. Alles puur natuur, de Ijslander is helemaal niet preuts dus wij ook niet we kleden ons uit.....brrrr..... doen ons zwemgerief aan en glijden in het heerlijke water. Dat is pas genieten, het is zalig rustig alle wandelaars gaan ons voorbij met warme dikke jassen. Zes mensen trotseren de kou en daar zijn wij er twee van.

Overal kom je het Ijslandse paard tegen.Het is een zeer uniek dier maar kwetsbaar. De Vikingen hebben de paarden ingevoerd van Noorwegen en sindsdien alle invoer van andere paarden bij wet verboden. Deze wet is nog steeds van kracht. Verlaat het paard het eiland dan mag het nooit terug keren omdat de isolatie van dit ras ze heel gevoelig heeft gemaakt voor ziekten.
De aard van het beestje is vriendelijk, betrouwbaar, sterk en harde werker; Ze zijn gekend voor hun extra gangaard welke het berijden op zwaar terrein vergemakkelijkt.

Bij elke douch die we nemen ruiken we rotte eieren. Nu weten we dat het zwavel is omdat het water rechtstreeks uit de warmwaterbronnen komt. De geur gaat snel weg.

We gaan eten nu we zitten in een prachtig guesthouse in het midden van IJsland;
Bekijk de foto's maar het is hier weer perfect voor ons.

Zonnige groetjes Louis en magda

PS; Ik wil nog even zeggen dat we auto's gezien hebben met banden die groter zijn dan een Japanner.

• 31 Augustus 2018 - 23:07

Haesendonckx Renilde:

Jullie genieten echt! De reis van jullie leven! Genieten maar!

• 31 Augustus 2018 - 23:22

Walter En Poes:

Eigenlijk ziet het eruit als het Hoggar gebergte in de woestijn, droog, woest, donker tot zwart. In de Hoggar heet in de blakende zon, daar gevriesdroogd in de koude. Vergeet niet dat jullie daar nu in de zomer zijn. Maar dus duidelijk zonder vogeltjes of vergis ik me? En insekten? spinnen? muizen en ratten? van konijntjes moet ik zeker niet spreken want ik zie nergens konijnenvoer.
    Nog iets, we hebben ooit heerlijke stoofschotels - caldeiradas - gegeten, gestoofd in die kokendhete warmwaterbronnen met hun zwaveldampen. Doen ze dat daar?
    Foto 15: Louis goed buik ingetrokken, of was dat van de kou?
    Nog van dat!! Kusjes

• 01 September 2018 - 06:45

Paula:

Amai,jullie kunnen een boek uitgeven van al de activiteiten op de reis!

• 01 September 2018 - 06:59

Lies:

Helaba! Geniet ervan!
    Dankzij jullie verslag en foto's ben ik ook een beetje op reis...
    Dikke knuffel en tot binnenkort!
    Lies

• 01 September 2018 - 07:51

Liliane Vermeylen:

Jullie weten het wel aan boord te leggen je zwembadavonturen zo neer te schrijven dat wij in ons Belgiëlandje alleen maar jaloers kunnen toekijken.
    Ik volg jullie op de voet, sluit mijn ogen en geniet mee vanuit mijn zetel. Ben nu al benieuwd wat jullie vandaag allemaal beleven.
    En wij, Gelenaren zijn wat blij met onze zomerse temperaturen. Straks een fietstochtje, ook leuk, ook genieten, maar heeeeeeeeeeeel anders.
    Tot de volgende babbel.

• 01 September 2018 - 08:10

Renée:

magda,je hebt weer prachtige foto's
    leg je vergezichten vast door ze in stukken te trekken met een overlapping dan kan je ze thuis met fotoshop aan elkaar plakken en krijg je toch dat oneindige uitzicht
    sorry voor mijn kleine letters, maar ik moet met een hand typen( kleine ingreep )
    tot het volgende verslag
    eddy en renée