Varmahlid - Reisverslag uit Varmahlíð, IJsland van Louis & Magda Vannueten-Wouters - WaarBenJij.nu Varmahlid - Reisverslag uit Varmahlíð, IJsland van Louis & Magda Vannueten-Wouters - WaarBenJij.nu

Varmahlid

Door: Magda

Blijf op de hoogte en volg Louis & Magda

30 Augustus 2018 | IJsland, Varmahlíð

Donderdag 30 augustus hebben we 330 km door IJsland gereisd. Om beurten twee uur chaufferen is best haalbaar maar als we op onze bestemming komen zijn we steeds doodmoe.

Vandaag hebben we een stuk van IJsland gedaan dat in geen enkele reisgids beschreven staat maar meer dan de moeite waard is.( de landtong Vatnsnes in het hoge Noorden)
We gingen speciaal die landtong bezoeken omdat ons verteld was dat er veel zeehonden gespot worden.

De zeehonden hebben we niet gezien ( al te laat op het jaar) maar wel opvallend veel Japanners. Die weten steeds de mooiste plekjes te vinden n'importe waar ter wereld.

Het was wel een omweg van 60 km op slecht terrein. Het was zo boeiend dat we niet eens merkten dat de regen gestopt was.

IJslanders zijn de grootste coladrinkers van de hele wereld. Ook hun suikergebruik overstijgt 52 kg per persoon per jaar!!
Ze snoepen graag en hun gebak moet mierzoet zijn.

Al het koude water in hotels en huizen komt rechtstreeks uit ondergrondse waterbronnen is loepzuiver en dadelijk drinkbaar, het warme water wordt via warmwaterbronnen opgepompt.
Opvallend in alle hotels is het bewust vermijden van plastic afval, geen suiker in zakjes, geen melk in potjes, geen confituur in potjes...

De lucht is hier heel zuiver en de vis smaakt heerlijk naar vis.
Om de 4 jaar barst er wel ergens op het eiland een vulkaan uit. We hebben altijd al fijne kamers gehad, geen grote luxe maar netjes en gezellig.

Morgen trekken we het binnenland in. Hier mag je enkel met een terreinwagen rijden. Daar verblijven we dan twee dagen in een Guest house aan de voet van een gletsjer. Mogelijk dat er dan minder bereik is voor ons verslag. We zien wel.

Hopelijk nog wat fijne warme dagen voor jullie op het thuisfront.
Geniet ervan dat doen wij hier ook.
Louis en Magda

• 30 Augustus 2018 - 21:47

Renilde Haesendonckx:

Als ik van jullie was had ik Quinta en Renske toch meegenomen. Dan hadden jullie echt uit de bol kunnen gaan!Zoveel ruimte! Veel plezier!

• 30 Augustus 2018 - 22:50

Walter En Poes:

Wat zei je, de poolvos het enige autochtone zoogdier???? Niet te geloven, zo desolaat? En de vogeltjes, wat spotten jullie daar?
    Hier hebben onze hondjes vandaag een civetkat gepakt, dat is trouwens ook een zoogdier, heel mooi, maar nu wel dood.
    Benieuwd naar wat het binnenland te bieden heeft. Jullie slapen alvast al lang, slaap lekker en tot morgen.

• 31 Augustus 2018 - 09:32

Renée:

onze landen kunnen misschien een voorbeeld nemen aan Ijsland.de plasticberg is hier enorm.
    Lekkere zuivere vis kunnen eten moet zalig zijn.Ik ben wel een beetje jaloers op jullie avontuur.Draag goed zorg voor je gezondheid,want zo lang rijden is niet goed voor je rug.
    Groetjes
    Renée

• 31 Augustus 2018 - 16:37

Gisel En Ludo:

Het is echt tof dat we jullie kunnen volgen, we zijn stikjaloers...
    Alles zo zuiver, wat moet die vis heerlijk smaken en wat moet het water heerlijk zacht zijn

Misschien zien jullie er 10 jonger uit ,als jullie terug zijn...
    Tot het volgend verslag.

Gisel en Ludo

• 31 Augustus 2018 - 16:57

PAULA :

Wel een druk programma daar,er is heel wat te zien en te doen